In de dromen van onze geliefden zijn we onsterfelijk.

Synopsis:

In zijn boekenapotheek in Parijs – een schip op de Seine – verkoopt boekhandelaar Jean Perdu romans als medicijn voor de kwalen van het leven. Hij weet precies welk boek geschikt is voor een ander. De enige die hij niet kan genezen is zichzelf. Eenentwintig jaar geleden verliet zijn Provençaalse geliefde Manon hem terwijl hij nog sliep. Ze liet een brief achter – die Perdu nooit durfde te lezen. Tot deze zomer. De zomer die alles verandert. Jean Perdu gaat op reis over de rivier naar het hart van de Provence, naar zijn herinneringen en terug naar het leven.

“De gewoonte is een gevaarlijke, ijdele godin. Ze laat niets toe wat haar heerschap verstoort. Ze doodt het ene verlangen na het andere. Het verlangen om te reizen, naar ander werk, naar een nieuwe liefde. Ze verhindert dat je leeft zoals je wilt.”

Voor hoeveel van ons is dit niet aan de orde? Zo ook voor Jean Perdu. Deze boekverkoper heeft zijn leven stopgezet toen zijn grote liefde Manon eenentwintigjaar geleden als een dief in de nacht verdween. De brief die ze hem daarna stuurde heeft hij ongelezen opgeborgen. Jean Perdu is sindsdien gestopt met genieten, hij laat al het moois dat het leven te bieden heeft aan zich voorbijgaan. Totdat hij door toedoen van zijn nieuwe buurvrouw aan de Rue Montagnard de brief na al die jaren besluit te lezen. Wat daarin staat doet zijn nietszeggende leven op zijn grondvesten trillen. Jean Perdu kan niets anders doen dan op zoek te gaan naar het leven van zijn geliefde Manon. Maar nog meer gaat hij op zoek naar zichzelf en naar zijn leven dat hij al zolang kwijt is.

De boekenapotheek aan de Seine is een ontroerende roman over de liefde, de dood, maar het gaat vooral over het leven. Het is een roman die je laat inzien dat je geen enkele pijn of gevoel kunt ontlopen als je bij de kern van je bestaan wilt komen. En als je daar dan bent, is er licht en grijp je het leven met beide handen beet om niet meer los te laten.

Ik heb best lang over dit boek gedaan. Dat kon ook niet anders. De boekenapotheek aan de Seine is een boek waar je de tijd voor moet nemen. En lukt je dat niet, dan dwingt het boek je er wel toe. Het verhaal is traag, het neemt de tijd om zich te ontwikkelen, om te groeien en als je daarin mee kunt gaan, is het een pareltje. In prachtig geschreven zinnen reis je mee van Parijs richting de Provence. Over water en land, totdat je daar bent waar je precies moet zijn.

Ik geef dit boek 4,5 ster

• De boekenapotheek aan de Seine – Nina George
  • Paperback: € 15,-  – ISBN: 978 90 210 4170 4